Hässleholm Miljö AB
Hässleholm Miljö AB arbetar för att göra en hållbar vardag möjlig, som en del i det driver de bland annat sex återvinningscentraler (ÅVC). Tidigare hanterades schemaläggningen för dessa ÅVCer löpande, vilket innebar kort framförhållning och mycket administrativt arbete. Eftersom verksamhetens förutsättningar är relativt stabila, fanns det potential att utveckla ett fast rullande grundschema.
”Vi är mycket nöjda med Schemagi. Väldigt enkla att ha att göra med, proffsiga och kompetenta. I vårt gemensamma projekt har vi hittat lösningar tillsammans som har optimerat flödet och mynnat ut i ett rullande schema som redan nu har blivit en förbättring för alla parter. Kan varmt rekommendera Schemagi.”
– Daniel Sigurdsson, Projektledare på Hässleholm Miljö
Vårt uppdrag
Schemagis uppdrag var att skapa ett schema som bidrar till hållbara arbetsvillkor och gör Hässleholm Miljö till en attraktiv arbetsgivare inom branschen.
Målet var att införa ett rullande schema för ÅVC-enheten som ger personalen långsiktig, trygg och tydlig överblick över arbetstiderna, samtidigt som det minskar den administrativa arbetsbördan kring schemaläggningen.
En stor utmaning i uppdraget var att lägga pusslet där alla sex ÅVC har olika öppettider kopplat till vilken vecka i månaden det är. Dessutom var det viktigt att säkerställa att alla arbetspass täcks av ordinarie personal.
Samtidigt skulle en sund ekonomi bibehållas och kundernas behov fortsatt tillgodoses.
Effekter
Efter bra dialog med både ledning och medarbetare implementerades ett nytt schema som tillför ett stabilt och förutsägbart arbetsflöde där ordinarie personal alltid bemannar passen.
Medarbetarna vet nu även med god framförhållning hur deras arbetstider kommer att se ut. Samtidigt har den administrativa bördan kring schemaläggning minskat, då ett rullande grundschema nu ger en tydlig översikt över arbetspassen och minimerar behovet av kontinuerlig planering.
Tidigare case